woensdag 15 juni 2022

Hoe je doelen die je jezelf stelt bereikt

 

 

Hoe je doelen die je jezelf stelt bereikt





    Een goed beschreven doel en een goed plan om daar te komen zijn belangrijk;

    Denk goed na of een e-boek op voorhand kansrijk kan zijn;

    Soms lijkt iedereen tegenwoordig wel een e-boek te schrijven.

Hoe je doelen die je jezelf stelt bereikt
Hoe moet ik al die doelen nog bereiken?




Hoe je doelen, die je jezelf stelt bereikt

Laten we eens uitgaan van de volgende situatie: Je hebt een interessant onderwerp onderzocht om te zien of het de moeite waard is om er een e-boek van te gaan maken. Na je onderzoek ben je van mening dat er inderdaad voldoende materiaal beschikbaar is om een e-boek te gaan schrijven waar een voldoende groot publiek voor zal zijn. Het publiek is divers en daardoor groot genoeg om ze er van te kunnen overtuigen dat ze je e-boek toch echt moeten bestellen. Het onderwerp van het e-boek kan daarbij breed en universeel van opzet zijn. Of het is echt een afgebakend onderwerp, ook wel een niche genoemd, waar wél voldoende potentiële klanten voor zijn om een boek rendabel op de markt te zetten. Alleen dan is je e-boek kansrijk genoeg om er aan te beginnen.

Kun je zelf een beetje schrijven?

Nu is er nog maar één probleem over als het om je e-boek gaat. Maar dat is wel een belangrijk punt. Kun je namelijk wel een beetje schrijven? Dat is namelijk niet iedereen gegeven. Of heb je er doodgewoon geen ervaring mee en kun je dus slecht overzien waar je aan begint. Dat schrikt je niet af, maar "al doende leert," zo redeneer je. Maar het voelt wel beter als je zeker weet waar je aan begint, nietwaar? En een heel e-boek schrijven is en blijft toch iets dat je niet zomaar eventjes doet.

Wie schrijft er geen e-boek, tegenwoordig?

Maar kijk dan nog eens goed rond. Want hoeveel sportlieden en politici schrijven een boek tegenwoordig? Bijna iedereen. Het werkt kennelijk en dat is goed nieuws voor onze plannen. Maar denk je echt, dat die sportlieden dat allemaal zelf gaan schrijven? Denk je echt dat een politicus slim genoeg is om een boek te schrijven? Natuurlijk is dat echt niet het geval en wordt dit uitbesteed. Bijna alle boeken van politici en sporters worden geschreven door een zogenaamde ghostwriter.

Laten schrijven van je e-boek kan ook altijd nog

Het idee om een ghostwriter in te zetten,  is ook in andere artikelen op deze serie weblogs al meermalen de revue gepasseerd. Maar dit artikel is als enige echt gewijd aan het laten schrijven van je e-boek. Het is zoals we gezien hebben heel gebruikelijk om dit schrijfwerk aan iemand met de juiste kennis en vaardigheid uit te besteden. Maar het is van het grootste belang dat het schrijven vakkundig gebeurt. Je wilt uiteindelijk wel dat jouw visie er ruim voldoende in doorklinkt. Logisch, want waarom zou je anders een e-boek gaan schrijven. En het feit dat het hier jouw visionaire idee betreft, staat voorop. Dat moet wel naar voren komen. Dat idee moet jouw e-boek straks gaan dragen. Het eindresultaat moet alle verwachtingen die je er van had overtreffen.

Zorg dat het e-boek ook juridisch van jou wordt

Aan het maken van elke e-boek hangt een prijskaartje. Betaling gebeurt soms in de vorm van een voorschot. Maar bij het voltooien van het e-boek moet de portemonnee zeker getrokken worden. De prijs is in de meeste gevallen gekoppeld aan de omvang van het e-boek en dus aan de hoeveelheid werk voor de schrijver. 

Maar als je voor het e-boek betaald hebt, ben je van de meeste kosten af. En je hebt daarmee alle rechten van het e-boek gekregen. Het is in alle opzichten jouw e-boek. Je kunt beginnen met het terugverdienen van je investering. En dat gaat het gemakkelijkst via online verkoop. Is het e-boek niet voor de verkoop bedoeld? Als je het e-boek louter als reclamemiddel gebruikt, verdien je het gewoon daarmee terug. Een goed e-boek zal de omzet van je bedrijf of je kunstschilderatelier verder vergroten. En dan heb je een indirect verdienmodel dat misschien meer opbrengt dan de verkoop van het e-boek.

Hoe vind je een ghostwriter? 

Nu heb je nog wel een klein probleem. Waar vind je namelijk iemand die het schrijfwerk voor je wil gaan doen? Hoe weet je dat deze schrijver zijn of haar werk een beetje verstaat? Wanneer je met freelancers werkt, mag je die gerust om referenties vragen. Van de meeste schrijvers zal genoeg online staan.

Een goede samenwerking bepaalt de kwaliteit van je e-boek

Als je eenmaal met die freelancer in zee bent gegaan, komt het aan op een goede samenwerking in elke fase van de ontwikkeling van het e-boek. Over die samenwerking moeten afspraken gemaakt worden. Overigens zal elke vakbekwame en serieuze ghostwriter een set standaardvoorwaarden hanteren. En daar zullen zaken als betaling, betalingsmomenten en dergelijke in zijn opgenomen. Over die voorwaarden hoef jij je dus verder geen zorgen meer te maken. Overigens zijn de totale kosten voor het ontwikkelen van een e-boek misschien wel lager dan je nu misschien denkt. Zeker als je denkt op een wat langere termijn en er bijvoorbeeld een reclame aspect bij het schrijven van het e-boek een rol speelt.

 


De voordelen van je e-boek komen wel in de toekomst

Want de echte voordelen komen op de lange termijn. Die voordelen komen uit het inkomen dat je jarenlang uit een e-boek kunt halen. Een e-boek is, nadat het geschreven is, onbeperkt te reproduceren. En daar zitten verder geen kosten aan. Als je e-boek eenmaal ergens op je computer staat opgeslagen, dan is het geen enkel probleem om er 1, 10, 100 of 100.000 exemplaren van te verkopen. Dat verkopen van je e-boek kun je zelf doen. Maar kijk misschien ook eens naar Amazon die grote aantallen e-boeken aanbiedt via hun eigen lees-app "Kindle". Dan neemt je hoeveelheid werk nog verder af en je kunt onbeperkt de vruchten van je investering plukken.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com 



 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten