woensdag 15 juni 2022

Het ontwikkelen van een niche


 

Het ontwikkelen van een niche





    Een e-boek voor een nichemarkt (een sterk gespecialiseerde markt) werkt vaak beter;

    Hoe ontwikkel je een nichemarkt?;

    Nichemarkten vind je bij bijna elk onderwerp wel terug.

Een niche ontwikkelen is een kwestie van structureel werken
Een niche ontwikkelen is een kwestie van structureel werken



Het ontwikkelen van een niche


In de wereld van de marketing en de promotie komen we vaak het begrip "niche" tegen. Het hebben van een dergelijke niche voor je eigen boek, wordt vaak gezien als een soort sleutel naar succes. Het zogenaamde "ontwikkelen van een niche," zoals dat vaak heet in de literatuur, komt eigenlijk neer op het steeds meer en verder afbakenen van een bepaald onderwerp. Dat klinkt wel wat vaag en ingewikkeld, maar aan de hand van een voorbeeld is het ontwikkelen van een niche goed uit te leggen of toe te lichten.

Voorbeeld: Het ontwikkelen van een niche in de autowereld

Stel dat we een e-boek over de autowereld willen gaan maken. Dat zien we dat het een enorm breed gebied is. En in dat brede gebied gaan we niches onderscheiden, waarbij iedere niche steeds kleiner en begrensder wordt.

Auto's

Ons onderwerp is auto's. Lekker breed. Kun je veel van zeggen. Maar we kunnen dat afbakenen tot alleen sportieve auto's, waarbij het gezinsautootje en de 30-tons vrachtauto afvallen. Onze niche wordt dus sportauto's.

Auto's -> sportauto's

Sportieve auto's is ook nog steeds een heel breed begrip. Dat kan een Ferrari of Lamborghini voor de openbare weg zijn. Maar ook een toerwagen of speciale racewagen voor het circuit van Zandvoort. Nog steeds een breed onderwerp dus, en verder ontwikkelen van de niche, bijvoorbeeld naar raceauto's voor op het circuit, is aan te raden.  

Auto's -> sportauto's -> raceauto's

We besluiten de sportauto's s terug te brengen tot raceauto's, die alleen gebruikt worden op een afgesloten circuit. Je gaat ze dus niet terugvinden op de snelweg.

Auto's -> sportauto's -> raceauto's -> Formule 1  

Op het circuit zijn veel soorten raceauto's te vinden. De groep die het bekendste is en de meeste aandacht krijgt is de Formule 1, zeker nu de Nederlander Max Verstappen hoge ogen gooit in de races.

Auto's -> sportauto's -> raceauto's -> Formule 1 -> Aston Martin

In de Formule 1 racerij vinden we allerlei automerken terug. Mercedes en Ferrari doen altijd mee, maar er zijn meer automerken te vinden. Een bekend merk op dit moment is Aston Martin, het Engelse merk dat vooral bekend is geworden als boodschappenwagen van James Bond.

Auto's -> sportauto's -> raceauto's -> Formule 1 -> Aston Martin -> Auto van Max Verstappen

En zo komen we uiteindelijk terecht bij de auto van Max Verstappen. Van huis uit een Aston Martin, maar voorzien van een speciaal gebouwde racemotor van Honda. En een nichemarkt van formaat, zeker toen hij wereldkampioen werd.

En we hebben een niche

We besluiten dit als niche te nemen en we gaan ons bij het schrijven van ons boek over auto's beperken tot de niche "De Aston Martin waar Max Verstappen successen mee haalt".

Afbakenen van niches is bij bijna elk onderwerp mogelijk

Aan een voorbeeld als dit kunnen we zien, dat een begrip als een niche eigenlijk neerkomt om het steeds verder afbakenen van een onderwerp op basis van een bepaald aspect, bijvoorbeeld of je sportauto's voor de weg of voor het circuit gaat behandelen. Bij heel veel onderwerpen is dit afbakenen mogelijk en voor het schrijven van hanteerbare e-boeken is het zelfs hard nodig.  

Ook de doelgroep wordt natuurlijk kleiner

Het mag duidelijk zijn dat de doelgroepen met het ontwikkelen van de niches steeds kleiner worden. Daar is niet aan te ontkomen, maar een kleinere doelgroep is niet per definitie een minder kopende doelgroep.



Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com 




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten