woensdag 15 juni 2022

Het grote belang van een goede boektitel

 

Het grote belang van een goede boektitel





    Boeken staan nu eenmaal bekend bij hun titel;

    Zorg voor een pakkende titel die de lading van je boek goed dekt;

    Zorg voor een titel die de juiste sfeer al op weet te wekken voor men ook maar een letter gelezen heeft.



Hoe bedenk ik nu weer een goede titel?
Hoe bedenk ik nu weer een goede titel?




Het grote belang van een goede titel


Er zijn van die boeken die je wil lezen, nog voordat je ook maar iets van de inhoud afweet, of zelfs voordat je de omslag hebt gezien. Alleen al een titel kan dat gevoel oproepen, als het een goede titel is tenminste!⁠ Schrijvers gebruiken bij het schrijven van hun boek vaak een werktitel. Die wordt dan later vervangen door de definitieve titel. Het boek is immers geschreven en we weten nu wat de inhoud is en hoe die verkocht moet worden aan de lezer van straks.

Ontwerp altijd meerdere titels

Er worden meestal meerdere titels ontworpen. Daarvan haalt er maar eentje de eindstreep en die moet daarom ook aan heel wat eisen voldoen. Maar wat maakt nu dat de ene titel beter is dan de andere? Laten we eens naar een paar punten kijken:

1. Zorg ervoor dat je titel niet puur beschrijvend is, maar dat deze ook de lading van het verhaal dekt. Een drama heeft een andere titel, dan een komedie die op zijn beurt weer een andere titel heeft, dan een puur leerboek. Het soort boek bepaalt in een grote mate de titel.

2. De titel moet die sfeer al kunnen oproepen bij de lezers. Dus is het een spannend verhaal? Is het een humoristische vertelling? of wordt er juist een ernstige kwestie aangeroerd? En die opgeroepen sfeer moet voldoende emotie bij de koper los kunnen maken, zodat hij of zij tot aankoop overgaat. En tot lezen natuurlijk, maar dat spreekt dan vanzelf.

3. De titel moet de lezer prikkelen. Wat we daarmee bedoelen, is dat de titel vragen op moet gaan roepen bij de lezer. Er moet nieuwsgierigheid naar het verhaal en naar de verdere inhoud gekweekt worden. Als er nu al een vorm van enthousiasme ontstaat, is dat al helemaal geweldig en het geeft aan dat onze titel goed gekozen is.

4. Ga niet de inhoud van het boek vertellen in de titel en suggereer al helemaal niet hoe het af zou kunnen gaan lopen. Geef niet te veel weg in je titel. Maar maak de titel van je boek net spannend genoeg om de lezer nieuwsgierig te maken.

Alleen zo functioneert de titel goed als visitekaartje voor jouw verhaal.⁠ En bedenk, met een goede titel die de lezer enthousiast maakt en benieuwd naar de rest van de inhoud, is het boek al zo goed als verkocht.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com 



 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten