woensdag 15 juni 2022

Het dynamische e-boek

 

Het dynamische e-boek





    De kracht van een e-boek kan de flexibiliteit zijn;

    Waarom zou je geen jaarlijkse, geactualiseerde uitgave maken?;

    Met jaarlijkse toezending van een update, kom je steeds weer onder de aandacht van de lezers.



Het dynamische e-boek
Dynamiek, dat is echt iets voor mij

Een e-boek is geweldig flexibel

Als een papieren boek eenmaal gedrukt is, dan is dat het wel. We kunnen het lezen en dan zetten we het in de boekenkast. Misschien komt het boek er ooit nog een keertje uit. Misschien ook niet en verzamelt het alleen maar stof. Soms komen er wijzigingen bij het onderwerp van het boek, maar die zullen er pas bij een volgende druk in verwerkt worden. Niet alleen is het de vraag of die druk er ooit komt, of de wijziging er daadwerkelijk in zit en het vraagt opnieuw een investering in het boek.

Zorg voor updates van je e-boek

Dat ligt bij e-boeken heel anders. Denkbaar is, om bijvoorbeeld op een vaste datum in het jaar, met een nieuwe versie te komen. Mensen die het boek al eerder gekocht en gedownload hebben, kunnen dan gratis of tegen een gereduceerd bedrag een nieuwe versie ophalen die weer actueel is.

Maak een losbladig boek en houdt dat actueel

Stel dat je als kunstenaar je portfolio in e-boekvorm naar buiten brengt, wat zeker voordelen biedt qua beeldkwaliteit en presentatie. Dan kun je bij ieder nieuw kunstwerk dat je maakt, een blad aan je e-boek toevoegen. Het is dan weer actueel. Of je maakt periodiek een nieuwe versie. Dat kan ook. E-boeken zijn op dat soort punten enorm flexibel ten opzichte van andere boeken. Dat is ook één van de voornaamste redenen om ze te maken.

Het is wel iets om goed vooraf over na te denken

Maar het is wel aan te raden om dit vooraf in je beschouwing mee te nemen als je besluit om een e-boek op de markt te gaan brengen. Het heeft veel voordelen en hier vind je er dus nog een paar, maar het brengt wel een verplichting met zich mee, om het boek up-to-date te houden en er moet een mogelijkheid komen dat mensen die het boek al bezitten, een nieuwe versie kunnen krijgen.

Het vraagt een goede administratie

Er is dus een vorm van administratie noodzakelijk. Of we moeten werken met codes in de boeken, waarop een nieuwe verstrekt wordt. Het is minder eenvoudig dan het lijkt om dit waterdicht te krijgen, temeer daar e-boeken extreem gemakkelijk te reproduceren zijn en een echt exemplaar niet te onderscheiden valt van een illegale kopie. Het is dan lastig om te voorkomen dat op basis van die kopie een nieuw, bijgewerkt exemplaar wordt verstrekt. In bijna alle gevallen kom je toch uit op een eigen administratievorm, waar dus vooraf goed rekening mee gehouden moet worden.




Eenmalig uitbrengen van je e-boek blijft natuurlijk gewoon mogelijk

Of je moet van dit voordeel afzien en gewoon eenmalig een boek uitbrengen. Je ziet dan af van een groot voordeel van e-boeken, maar je bespaart jezelf wel de nodige administratie. Het is een kwestie van afwegen. Bij een e-boek met een hoge verkoopprijs heb je uiteraard te maken met meer mogelijkheden, dan bij een e-boek dat je gratis weggeeft.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com 



 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten