woensdag 15 juni 2022

Een goed plan is essentieel voor je e-boek

 

Een goed plan is essentieel voor je e-boek





    Zonder een goed plan, gaat je e-boek niet lukken;

    Een goed e-boek slaat positief terug op je kunstwerken;

    Als kunstenaar weet je, dat het oog ook iets wil, dus let op de vormgeving.



Een goed plan voor je e-boek is belangrijk
Nou, dat plan mag wel iets beter


Een goed plan is essentieel voor je e-boek

Veel kunstenaars zijn op zoek naar manieren om zichtbaar te worden. Natuurlijk, voor een deel kan dat via je kunst, maar het is een bekend feit dat het toch vooral de activiteiten daar om heen zijn, die voor de bekendheid zorgen.

Een goed boek geeft een uitstraling en een halo-effect

Een e-boek kan daarbij helpen om activiteiten buiten het echte kunstenaarswerk te krijgen. Belangrijk daarbij is het uitstralingseffect of ook wel het halo-effect genoemd. Het halo-effect gaat ervan uit, dat als we ergens heel goed in zijn of dat minimaal uit weten te stralen, iedereen er automatisch van uit gaat dat we ons werk ook wel goed zullen doen. Ofwel, als we als kunstenaar het bezit hebben van een goed en prettig leesbaar boek of e-boek, dat de kunst die we produceren dan ook de moeite wel waard zal zijn en daarmee een goede investering. Dat zeg je zelf nergens, maar het halo-effect zorgt voor de rest als je op een positieve manier zichtbaar weet te worden.

Het halo-effect is al voldoende reden om aan een boek te beginnen

Eigenlijk mag je gerust stellen dat dit halo-effect één van de belangrijkste redenen is om aan een project als een e-boek te beginnen. Maar als het inderdaad zo werkt, waarom zouden we er dan geen goed gebruik van maken? Stel dat we het besluit nemen, om onze marketing met e-boeken te gaan ondersteunen, dan is het verstandig een soort "bedrijfsplan e-boeken" te maken. In een ander artikel gaan we daar uitgebreid op in. Maar stel nu verder dat we het besluit genomen hebben om e-boeken in te gaan zetten.

1. Het eerste dat we moeten plannen is het onderwerp.  Als je een boek wilt gaan schrijven, waar zou dat boek dan over moeten gaan?

2. Als we het onderwerp uit het eerste punt hebben gevonden, dan is de volgende stap het bijeen zoeken van achtergrondmateriaal. Vergis je niet, voor een beetje boek is heel wat materiaal nodig. Denk daarbij niet alleen aan tekst, maar ook aan foto's, illustraties, grafieken en andere materialen om je boek prettiger leesbaar en toegankelijker te maken.

3. Nu komt er een belangrijke stap. Dat is het inzichtelijk maken van alle gevonden materialen. Zelf gebruiken we bij Team Jetje een mindmap voor dat werk. Een mindmap is het meest ideale stuk gereedschap dat er bestaat, op het gebied van analyse en leren.

4. De meeste software voor het maken van mindmaps heeft een mogelijkheid om een grafische map om te zetten in een gestructureerd tekstbestand. Dat kan handig zijn. We hebben dan direct een zogenaamde outline van ons boek.

5. Op basis van die outline bepalen we de hoofdstukken die we gaan behandelen. Misschien is het nog niet zo'n gek idee, om nu alvast de hoofdstukindeling te maken. Zonder de bladzijdenummers uiteraard, want die weten we helemaal nog niet.

6. Nu gaan we schrijven. Dat gaat bij deze aanpak het beste per hoofdstuk. En we hanteren de aanpak die in het boek "Schrijven als een vulkaan" staat beschreven. In een paar woorden houdt deze aanpak het volgende in: Supersnel schrijven en pas daarna structureren, fouten verwijderen en de grammatica optimaliseren. Omdat je de inhoud van het boek al beschreven hebt, weet je wat je in een bepaald hoofdstuk moet behandelen. Op deze manier schrijven we alle hoofdstukken.

7. We hebben nu een ruwe opzet van ons boek. Nu komt een rustige periode. We leggen het boek namelijk minstens vier weken weg en gaan iets anders doen. Waarom dat? Heel simpel. Dat is voor de meeste mensen de tijd die nodig is, om het boek na het schrijven ervan, uit het hoofd te krijgen.

8. We pakken na een aantal weken het concept boek weer op en gaan het nu zelf lezen. Liefst hardop. Je zult er van staan te kijken, hoeveel dingen er zijn die je nu heel anders wilt zeggen of liever opschrijven. Je corrigeert alles wat je opvalt. Als je je de tijd kunt permitteren, is het niet onverstandig om nu terug te gaan naar het vorige punt en het weer opnieuw te laten liggen. Maar veel schrijvers zullen dat niet op kunnen brengen en gaan door.

9. Zoek een paar proeflezers en laat die je concept goed doorlezen. Zoek een paar kritische types. Aan familieleden die alles wat je doet geweldig vinden, heb je namelijk helemaal niets. Dan kun je hen er beter niet bij halen. Heb je geen geschikte proeflezer, dan kun je voor een gering bedrag gebruik maken van het dienstenpakket van Team Jetje.

10. Na het proeflezen en het verwerken van alle commentaren is het tijd voor het opmaken van het e-boek. Denk aan een cover, een titelblad, blad met disclaimer en rechten.



Klaar!

Je e-boek is klaar. Nu komt het moeilijkst deel, namelijk het zoeken naar lezers. Maar dat is een onderwerp voor een ander artikel in deze serie.

 

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com 




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten