woensdag 15 juni 2022

Een e-boek schrijven valt best wel mee

 

Een e-boek schrijven valt best wel mee





    Je moet er wel even voor gaan zitten, maar het schrijven van een e-boek is te doen;

    Een goede stapsgewijze aanpak is van groot belang;

    Maak je e-boek goed leesbaar en gebruiksvriendelijk. Gek genoeg schrijft dat ook het gemakkelijkste.



Dat mag wel eens wat duidelijker geschreven worden!
Dat mag wel eens wat duidelijker geschreven worden!



Een e-boek schrijven valt best mee

Het moeilijkste van schrijven is je allereerste zin. Als je het hele project probeert te overzien, dan lijkt het van hier uit een onmogelijke taak. Daarom moet je die onmogelijke taak op gaan delen in wél behapbare taken. Denk als vergelijking eens aan het beklimmen van een berg. Je staat aan de voet er van en kijkt omhoog naar de top, die daar ergens in de wolken verdwijnt. Hoe kun je zo'n immense en gevaarlijke berg ooit beklimmen? Simpel, dat kan maar met één aanpak. Er is namelijk toch echt maar één manier om die ​​berg te beklimmen en dat is: Stap voor stap.


Stap voor stap ga je vooruit

Denk er nu eens over na om je e-boek op een vergelijkbare manier te gaan schrijven. Je moet een e-boek echt stapje voor stapje creëren. En dan op een dag zul je die laatste stap zetten. Je zult  jezelf op de top zien staan, in alle opzichten ​​met je hoofd in de wolken.

Het eerste wat je daarvoor moet doen, net alsof je echt een bergbeklimmer bent, is zorgen voor een goede organisatie. Alleen moet je nu niet je klimuitrusting regelen, maar moet je je gedachten ordenen. Er zijn altijd enkele stappen, die je moet nemen voordat je begint.

Nadat je de volgende lijst met punten hebt doorlopen, ben je klaar om daadwerkelijk te beginnen met het schrijven van je e-boek.

Stappen voor het schrijven van een e-boek


Bepaal eerst de werktitel van je e-boek. Noteer een paar verschillende titels en uiteindelijk zul je die titel vinden, die bij je zal blijven hangen. Een goede titel helpt je bij het schrijven, En heel belangrijk, het zorgt er ook voor dat je je beter op het onderwerp kunt concentreren. Goede titels geven alle een richting aan bij het beantwoorden van de vragen van je lezers. Veel non fictieboeken hebben ook ondertitels. Streef naar duidelijkheid in je titels. En wek nieuwsgierigheid op. Dat helpt altijd om je boeken straks te verkopen. Maar houdt het wel zakelijk. We schrijven hier tenslotte geen poëzie, nietwaar?

Schrijf vervolgens een samenvatting op. Die samenvatting bestaat uit een paar zinnen die precies vertellen welk probleem je aan wilt gaan pakken. En hoe jouw boek dat probleem zal oplossen. Alle hoofdstukken komen daarna voort uit die samenvatting. Als je je samenvatting voldoende hebt verfijnd, heb je je basis gelegd. Je hebt dan de structuur van je boek. Vanuit die structuur als basis, zal je boek hoofdstuk voor hoofdstuk kunnen gaan groeien.

Je samenvatting houdt jou op het onderwerp van je e-boek gefocust, terwijl je je e-boek schrijft. Dat werkt prettig. Onthoud ook: alle hoofdstukken moeten de verdere uitwerking van het onderwerp ondersteunen. Onderwerpen die dat niet doen, horen gewoon niet thuis in dit boek. Verwijder ze hier dus. Misschien komen ze ooit ergens anders nog van pas.

Een voorbeeld van een samenvatting

Je samenvatting zou bijvoorbeeld kunnen luiden: We hebben allemaal weleens te maken gehad met een kunstwerk, dat gewoon maar niet wil worden wat we voor ogen hebben. Maar er zijn twintig bewezen technieken en methoden om je te helpen om je weer in het juiste spoor te krijgen.

Als je je samenvatting klaar hebt, moet je er voor gaan zorgen, dat er een goede reden is om je boek te schrijven. En uiteraard doe je dat voordat je begint met schrijven. Stel jezelf een aantal vragen om de juiste reden boven water te halen:

1. Bevat je boek nuttige informatie voor de lezer? Is die informatie momenteel relevant? Is het actueel? Hoe lang blijft het bruikbaar?

2. Zal je boek een positieve invloed kunnen hebben op het leven van je lezers?

3. Is je boek dynamisch en interactief opgezet?

4. Waarmee houdt het boek de aandacht van de lezer vast?

5. Beantwoordt je boek vragen, die zinvol en belangrijk zijn?

Als je al deze vragen positief kunt beantwoorden, dan mag je er vrij zeker van zijn, dat je e-boek over het nodige potentieel beschikt en dat het dus heel verantwoord is om het te gaan schrijven.

Een andere belangrijke stap is, om erachter te komen wie je doelgroep is. Je doelgroep is de groep mensen voor wie je uiteindelijk je boek gaat schrijven. De samenstelling van deze groep gaat je veel elementen van je boek voorschrijven. Denk daarbij aan de stijl, toon, dictie en zelfs de lengte. Bepaal de leeftijdscategorie van je lezers, man of vrouw, waarin ze het meest geïnteresseerd zijn. En zelfs de sociaaleconomische groep waar ze voornamelijk vandaan komen. Zijn het mensen die modebladen of boekrecensies lezen? Schrijven ze nog mooie lange brieven met de hand? Of brengen ze elke dag uren online door? Hoe meer je van je doelgroep kunt achterhalen, hoe gemakkelijker het is om je boek voor hen te schrijven.

Maak vervolgens een lijst van je eigen redenen waarom je dit e-boek wilt schrijven. Wil je je bedrijf promoten? Wil je kwalitatief hoogstaand verkeer naar je website brengen? Wil je je reputatie versterken? Wil je een autoriteit op het onderwerp worden?

Schrijf vervolgens je doelen op het gebied van publiceren op. Wil je het als product op je website verkopen? Wil je het cadeau doen? Bijvoorbeeld bij het invullen van een enquête? Of geef je het als extraatje bij het bestellen van een product? Wil je de hoofdstukken gebruiken om een ​​e-cursus te maken? Wil je je e-boek gebruiken om affiliates over de hele wereld aan te trekken? Hoe meer je van tevoren weet, hoe gemakkelijker het daadwerkelijke schrijven zal zijn.

Bepaal het formaat van je hoofdstukken. Houd bij non-fictie het formaat van hoofdstuk tot hoofdstuk redelijk consistent. Misschien ben je van plan om een ​​inleiding op het onderwerp van je hoofdstuk te gebruiken? Om het hoofdstuk vervolgens in vier subkop onderwerpen te verdelen. Of je kunt het hoofdstuk bijvoorbeeld in vijf delen verdelen, die je elk van een relevante anekdote voorziet. Er zijn vele mogelijkheden om een vaste structuur te krijgen. Als je er maar ééntje strak aanhoudt.

Hoe je je e-boek "gebruiksvriendelijk" maakt

Je moet uitzoeken hoe je dat wat je geschreven hebt, boeiend kunt houden. Vaak zorgen anekdotes, getuigenverslagen, kleine verhalen, foto's, grafieken, adviezen en tips ervoor, dat de lezer de pagina's blijft omslaan. Zijbalken zijn heel handig voor snelle, toegankelijke informatie bij een non-fictie boek. Ze doorbreken ook effectief de visuele indruk van de hoeveelheid tekst op een pagina.

Schrijf met een informele, gemoedelijke toon. Gebruik geen formele toon, zoals de dictie van een leerboek of de toon van een belastingaangifte. Lezers reageren op het gevoel dat je met hen in een prettig gesprek bent gewikkeld, dus let op dat je voor die sfeer zorgt. Verdeel de lengte en structuur van je zinnen, zodat je je lezers niet in slaap hypnotiseert. Zinnen die allemaal dezelfde lengte en structuur hebben, zijn meestal een goed hulpmiddel bij slapeloosheid!

Houd je met deze zaken rekening, dan zal het schrijven van je e-boek achteraf altijd de moeite waard blijken te zijn.


Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com 




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten