woensdag 15 juni 2022

E-boeken zijn onmisbaar om te hebben

 

E-boeken zijn onmisbaar om te hebben





    Het schrijven van een e-boek is nauwelijks vergelijkbaar met het schrijven van een papieren boek;

    Het internet en de beschikbaarheid van veel software schept kansen voor iedereen;

    E-boeken zijn krachtige promotiemiddelen in veel branches.



e-Boeken zijn onmisbaar om te hebben
Nee hé. Alles is al opgeschreven. Wat nu?



"Alles dat ooit gezegd is, is ook al opgeschreven"

Soms wordt er wel eens gezegd dat alles dat ooit gezegd is, ook al opgeschreven is. Nu, dat is een wat ongelukkige uitspraak, die ooit een onbekende grootheid eens heeft gedaan en die veelvuldig door iedereen klakkeloos is overgenomen. Gelukkig voor ons is deze uitspraak niet waar. Maar sinds die uitspraak is gedaan en een ongecontroleerd eigen leven is gaan leiden, is zo ongeveer het hele universum veranderd op letterlijk elk gebied.

Is deze uitspraak nog wel waar?

Technologie is tot in het absurde veranderd, ideeën zijn gekomen, gegaan en veranderd. Het maatschappelijk denken in vele landen van de wereld is totaal veranderd. Geen enkele reden dus om nog langer aan deze uitspraak vast te houden. Willen we een boek gaan schrijven, dan gaan we een boek schrijven. Zo eenvoudig ligt dat.

De huidige situatie is ideaal voor e-boeken

De huidige wereld, waar allerlei communicatie via social media loopt, is eigenlijk de perfecte plaats en tijd om met een e-boek te komen. Er zijn ook meer uitgeverijen dan ooit, zo lijkt het wel eens. En die uitgeverijen hebben innovatieve denkers nodig. Schrijvers die eens met iets anders durven te komen. En die inderdaad ook met iets anders willen en kunnen komen. Die schrijvers zijn namelijk minder dik gezaaid dan je misschien zou denken.


Met e-boeken kunnen schrijvers ook echt schrijven

We hebben schrijvers nodig die oude problemen op een nieuwe manier kunnen oplossen. Want de meeste oplossingen voor problemen zijn inmiddels wel langsgekomen en kennelijk werken die oplossingen niet allemaal even goed. Uitgeven van een boek is een hele operatie. Schrijvers willen graag schrijven. Ze willen niet met een aanvullende papierwinkel bezig zijn. En dan komen onze e-boeken om de hoek kijken. E-boeken zijn een nieuw en krachtig hulpmiddel om originele denkbeelden van schrijvers met frisse ideeën te verspreiden. Er zitten miljoenen mensen op nieuwe ideeën en benaderingen van problemen te wachten. De wereld wacht ook op jouw ideeën. Waarschijnlijk wacht je alleen zelf maar.

De angst dat het e-boek niet uit te geven is

Laten we er eens van uit gaan dat je al een briljant idee hebt. Je hebt de kennis om het uit te werken en  een uitzonderlijk e-boek van je idee te gaan maken. Maar dan is er nog een drempel. Je zit misschien aan je computer naar dat lege scherm te staren. En je vraagt je af, waarom je al die moeite moet doen voor een e-boek, waarbij het vrijwel onmogelijk is om het gepubliceerd te krijgen?  Nou, laat me je verzekeren dat het publiceren van een e-boek iets heel anders is, dan het uitgeven van een boek in druk. Laten we eens kijken naar de details van hoe de klassieke uitgeverij en de uitgever van e-boeken van elkaar verschillen. Want er zijn nogal wat verschillen, dat is wel zeker.

Uitgeverijen kunnen heel ontmoedigend zijn

Een manuscript voor een gedrukt boek indienen bij conventionele uitgeverij kan heel ontmoedigend zijn. Het maakt eigenlijk nauwelijks uit hoe goed je boek eigenlijk is. Het maakt ook niet uit of anderen je boek al positief beoordeeld hebben. Het feit dat de wereld volgens professionals "op jouw boek zit te wachten", het manuscript blijft hardnekkig bij je terugkomen.

Een boek in eigen beheer uitgeven

Er is in dat geval altijd de manier om je boek in eigen beheer uit te geven. Misschien heb je wel eens uitgezocht wat dat zou moeten gaan kosten? Dan zie je hoe duur het is en dat het een groot waagstuk betreft. Waarbij niemand iets zinnigs kan zeggen over de kans op succes of mislukking. Meestal vraagt een klassieke drukkerij minimale oplages van minimaal 500 exemplaren. En dat is dan een aantal dat je duizenden euro's kan gaan kosten. En dat zijn alleen nog maar de kosten voor het printen en binden. Daar kun je bijvoorbeeld de distributie-, verzendings- en promotiekosten en wat er nog meer voor kosten gaan komen, bij optellen. Nou, reken maar uit. Zelfs als je deze weg zou willen gaan
nemen heb je misschien niet eens zoveel geld om aan een project als dit te riskeren.

E-boeken zijn een krachtig promotiemiddel

Stel dat je al een internetbedrijf hebt met een kwaliteitswebsite en een kwaliteitsproduct. Een e-boek is dan één van de krachtigste manieren om je bedrijf te promoten, zeker als je op hetzelfde moment bezig bent met de mensen op te leiden met de kennis die je bezit. Dat doen we bijvoorbeeld via contentmarketing.

Je kunt relatief gemakkelijk een groot publiek bereiken

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je de laatste vijfentwintig jaar bonsaibomen aan het kweken bent geweest. Je weet echt alles van bonsaibomen. En nu ben je er klaar voor om je kennis over die bonsaibomen te gaan delen. Een e-boek is dan de perfecte manier om van het grote publiek een groep bonsailiefhebbers te gaan maken.

Schrijf zoveel boeken als je maar wilt

Want je e-boeken zullen niet alleen jouw bedrijf promoten. Ze zullen ook helpen om naam te maken. Dat doen ze zowel voor jezelf als voor je bedrijf. Het zet jou neer als een expert in je vakgebied. Niemand zegt ook dat je je tot één e-boek moet beperken. Wil je er 5, 10 of 50 schrijven? Ga je gang. Geen mens zal je tegenhouden. De indeling regel je zelf. Je bent behalve misschien aan je lezers, aan helemaal niemand enige verantwoording schuldig. Dat is bij een uitgeverij wel anders. Die willen overal een vinger in de pap hebben.

De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt

Misschien heb je je doelen al geformuleerd met betrekking tot het schrijven en werken met e-boeken. Misschien wil je inderdaad een hele serie gaan produceren. Misschien wil je wel een compleet online bedrijf, een zogenaamde e-business, gaan starten. Dat vraagt het opzetten van een website, waarmee je je e-boeken kunt gaan promoten. Je kunt gaan werken met artikelen, met een weblog, met contentmarketing. Een eigen tijdschrift wordt dan iets om te gaan overwegen. Waarom niet? Leg de lat gerust hoog. Door in het begin met e-boeken te werken, kun je voordelig en laagdrempelig starten. Financiële problemen zullen niet snel ontstaan.

Je investering is vooral in tijd

Ja, het kost tijd. Veel tijd zelfs. Maar dat moet je dan maar overhebben voor het bezit van een eigen boekenserie. En die boekenserie kan een geweldige opstap zijn naar de verkoop van andere diensten en producten door jezelf of je bedrijf. Voor een kunstenaar zijn e-boeken in feite onmisbaar om zichtbaar te worden en de eigen branding op orde te krijgen. Een succesvol e-boek zal je waardering als kunstenaar ook verbeteren. Dat is een krachtig mechanisme dat het halo-effect wordt genoemd.

Informatie over het schrijven haal je ook weer uit e-boeken

Een van de meest voorkomende redenen waarom mensen e-boeken lezen, is om informatie te vinden over hoe ze een winstgevend internetbedrijf moeten beginnen. En deze mensen kijken daarvoor naar de schrijvers van e-boeken, omdat schrijvers van die e-boeken meestal mensen zijn, die de moderne online wereld begrijpen. Schrijvers van e-boeken zijn experts in internetmarketingcampagnes en de strategieën voor het promoten en distribueren van e-boeken. De online-gemeenschap heeft deze e-boeken nodig om zelf ook succesvol te zijn.

Ga specialiseren

Ga niet te breed. Bepaal je optimale onderwerp en beperk je daar voorlopig toe. Streef vooral naar specialisatie. Doe een goede inventarisatie van het onderwerp en probeer de gaten te vinden, die nu niet met publicaties afgedekt worden. Daar liggen de meest ideale mogelijkheden voor e-boeken.

Bedenk ongebruikelijke onderwerpen

Hoe zit het bijvoorbeeld met een e-boek over bruidstaarten bakken? Of een e-boek over de zorg voor oudere huisdieren? Hoe zit het met fijne punten van het verzamelen van oud aardewerk? Er zijn echt vele duizenden onderwerpen denkbaar. En zeker de beeldende kunst is een bijna onuitputtelijke bron van onderwerpen. Zie de White paper die over dit onderwerp verschijnt en die via het weblog van Team Jetje te krijgen is.

Zorg voor goed toegankelijk advies

Je hoeft gelukkig geen drie masters te hebben om te schrijven over je onderwerp. Mensen hebben advies nodig, dat gemakkelijk te lezen en te begrijpen is. Ouders hebben advies nodig voor omgaan met hun tieners. Studenten moeten goede studievaardigheden leren en liefst een beetje snel. Kunstkopers moeten weten wat ze kopen moeten en waar ze op moeten letten.

Je eerste boek verkopen

Je eigen e-boek uitbrengen zal er een keertje van moeten komen. Op een gegeven moment ben je klaar met schrijven. Maar denk je ook niet dat mensen aarzelen om een e-​​boek te kopen van een auteur waar ze nog nooit van hebben gehoord? Wat zou je zelf doen? Het antwoord is simpel: Geef het boek weg! Je zult zien dat de winst die je daarmee indirect behaalt met het promoten van je eigen kunstenaarspraktijk, je branding en je zichtbaarheid de investering in het gratis boek meer dan waard zullen zijn. Bijna elke beroemde e-boek auteur had ooit dit probleem en is zo begonnen. En je tweede boek zul je een stuk gemakkelijker kwijtraken dan het eerste.

E-boeken zijn onmisbaar om te hebben

Kortom, e-boeken zijn onmisbaar om te hebben. Elke kunstenaar moet eigenlijk over een (denkbeeldig) stapeltje e-boeken beschikken. E-boeken zijn uit een oogpunt van promotie eigenlijk niet echt te verslaan. Hoe je die e-boeken zelf schrijft of laat schrijven door een ghostwriter komt op dit weblog over "e-boeken voor kunstenaars" uitgebreid aan bod.

 

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com





 LEES JE JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten