woensdag 15 juni 2022

Wat voor rendement moet je e-boek gaan maken?

 

Wat voor rendement moet je e-boek gaan maken?





    Denk altijd eerst goed na over het doel van je e-boek;

    Het verkopen van je eerste e-boek is meestal nog een lastige klus;

    Wil je rendement van je e-boek op de korte termijn of juist in de toekomst?


Hoeveel rendement ga ik hier mee maken?
Hoeveel rendement ga ik hier mee maken?





Wat wordt het doel van je e-boek?

Stel dat we als kunstenaar met e-boeken aan de gang willen gaan. In heel veel gevallen zal dat trouwens best een goed idee zijn. Maar dan stuiten we met dat goede idee al voor we goed en wel begonnen zijn op een belangrijke keuze, die we maken moeten. Die keuze is of we de e-boeken voor de verkoop moeten gaan maken, of dat we ze moeten inzetten voor contentmarketing. Anders gezegd: Gaan we ons e-boek gratis weggeven om ons imago te versterken en de zichtbaarheid verder te vergroten? Of willen we gewoon wat geld bijverdienen met de verkoop?
 

Verkopen als je nog niet bekend bent

Stel nu eens dat we ons e-boek gaan verkopen. Dan hebben veel kunstenaars een probleem. Dat probleem is dat ze nog nergens als kunstenaar en zeker niet als schrijver bekend zijn. Misschien in een kleine groep, maar verder komt het nog niet. Die constatering maakt het er niet simpeler op om de e-boeken daadwerkelijk verkocht te krijgen. Elke beginnende schrijver kan over dit veel voorkomende probleem in de schrijverswereld mee praten. De lezer die jij wilt bereiken kent jouw naam niet. De lezer kan zich nog niets bij een boek van jou voorstellen.

Dus het wordt heel lastig om als onbekende schrijver je e-boek aan die mogelijke lezer verkocht te krijgen. En dat geldt al helemaal als het ook nog jouw eerste e-boek is. De beste  manier om dat eerste boek op een eenvoudige manier aan de man te brengen, is om het gratis weg te geven. Maar ja, dat ligt gevoelig. Logisch ook wel. Voor veel schrijvers is het cadeau geven van dat boek, waar zoveel werk in zit nog net een brug te ver.

Verkopen als je al wat naam gemaakt hebt

Maar heb je inmiddels wel een goede naam als kunstenaar opgebouwd? Dan ligt de situatie heel anders. Dan heeft de lezer namelijk al een globaal idee over je. Dan vult hij of zij zelf het vermoeden wel in, wat hij of zij te verwachten heeft. Dat kan natuurlijk heel goed alleen maar op basis van een soort vooroordeel zijn. Maar maakt dat uit? Niet zolang het principe zo werkt. Natuurlijk, als je boek verkocht wordt, alleen maar omdat je zulke mooie schilderijen schildert,  dan is dat misschien niet echt logisch. Je zou voor je schrijftalent gekocht willen worden. Maar als het nu zo werkt? Dan is het toch anders, nietwaar? Het doel heiligt de middelen, zou je kunnen zeggen in dit geval.

Een stapeltje normale papieren boeken

Een e-boek als reclamemiddel

Het ligt anders als we niet de intentie hebben om te verkopen. Want stel dat we ons e-boek willen gebruiken om reclame voor de eigen kunst te gaan maken. Dan is het niet nodig, om aan de verkoop van de boeken te verdienen. We willen dan alleen maar een zo groot mogelijk verspreidingsgebied. Dat betekent sowieso, dat we de boeken voor een zacht prijsje gaan verkopen. Dat betekent ook, dat we er rustig een naam of een niet al te opdringerig bannertje in mogen stoppen. Het is een gratis uitgave, dus daar leest men wel overheen, zonder zich aan wat opgenomen reclames te ergeren. En je moet die reclame natuurlijk niet gaan overdrijven. Dat spreekt wel vanzelf.

Wil je nu al rendement of nog meer in de toekomst?

Dus wil je als kunstenaar met een e-boek aan de gang? Dan moet je eerst eens goed overdenken wat je er precies mee wilt gaan doen. Ga je voor de directe winst? Of wachten we nog even, tot we een waarschijnlijk hogere indirecte winst kunnen gaan incasseren door een verhoging van de omzet in de beeldende kunst? Voor beide aanpakken is het nodige te zeggen. Maar de uiteindelijke keuze ligt natuurlijk helemaal bij jou en is vooral afhankelijk van je toekomstplannen.


Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com 


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten