woensdag 15 juni 2022

Alleen met een boek schrijven zijn we er nog niet

 

Alleen met een boek schrijven zijn we er nog niet





    Gefeliciteerd. Je hebt een e-boek. En nu?

    Niet iedereen kan zelf een e-boek schrijven, maar er zijn alternatieven ;

    Een goed e-boek verdient een eigen marketingplan.





Een e-boek bezitten is mooi. Maar het moet ook nog verkocht of weg gegeven worden

Stel dat je voor je bedrijf of als kunstenaar tot de ontdekking komt dat het tijd wordt om eens aan het schrijven van een paar e-boeken te denken. Er zijn genoeg enthousiaste verhalen over te horen en zelf ben ik ook zeer tevreden over het effect dat e-boeken voor je promotie en je zichtbaarheid hebben. Een groot deel van een succesvolle carrière als kunstmodel is te danken aan de positieve effecten die het bezit van een aantal e-boeken mij bleken te geven.

Zelf schrijven is niet voor iedereen

Sommige kunstenaars hebben alle kennis in huis om zelf een goed e-boek te schrijven en vorm te geven. Dat is mooi, want dan houd je een leuk bedrag in je zak. Maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige kunstenaars kiezen er voor om het schrijven van een e-boek uit te besteden. Dat kan. Er zijn schrijvers genoeg te vinden die dat wel willen doen. Bedenk dat bijna alle e-boeken die "bekende Nederlanders" in de politiek en de sport uitgeven, door anderen geschreven zijn. Deze schrijvers achter de schermen worden ghostwriters genoemd.

Een ghostwriter is de oplossing

Deze ghostwriters doen het eigenlijke werk. Best ondankbaar,  want iemand anders gaat met de eer van jouw artistieke uitbarsting strijken. Meestal krijgt deze opdrachtgever naast de eer ook nog eens de rechten op het e-boek. Kortom, de ghostwriter heeft wat dat betreft op alle punten het nakijken. En om nu te voorkomen dat hij hier al te depressief van wordt, compenseert hij dat met zijn rekening. Een ghostwriter kost geld en bij sommige dikke boeken kan dat zelfs vrij veel geld worden, omdat  ghostwriters meestal per geschreven woord declareren. Die kostprijs dien je dus wel van te voren in te calculeren.

Nu nog lezers vinden

Maar goed, we hebben dan wel een e-boek. Ofwel we hebben het zelf geschreven. ofwel we hebben het boek door iemand laten schrijven. Het eindresultaat is verder ongeveer hetzelfde. Maar wat dan? Nu moeten we lezers vinden voor ons e-boek en dat kan nog wel eens wat lastiger zijn.

Is er over nagedacht? Is er ook een plan?

Brigitte Kaandorp zong er al over: "Is er over nagedacht? Is er ook een plan?" en dat was niet voor niets, want een goed plan is altijd van belang. Ook voor je e-boek is er een verkoopplan nodig. Zelfs als we het boek cadeau gaan geven, want je zult ontdekken dat ook dat weggeven helemaal niet vanzelf gaat. Zodra je iets gratis weg gaat geven, begint namelijk het wantrouwen van de gemiddelde Nederlander de kop op te steken. Want dat weggeven doe jij niet voor niets, nietwaar? Daar zit iets achter! Daar zit een addertje onder het gras. 

Afijn, je kent dat soort reacties wel. Dus zelf weggeven is nog best lastig.

Meerdere boeken betekenen meerdere marketingplannen

Dat betekent dat net zoals we een marketingplan hebben voor het werk dat we zelf maken, dat er een plan zal moeten komen om onze e-boeken aan de man gebracht te krijgen. Eigenlijk kunnen we daar dezelfde marketingtools voor gebruiken, dan die we voor ons eigen werk gebruiken. En voor je het weet, krijg je een soort van verzameling onderling gerelateerde marketingplannen. 

Op zich is dat niet erg, maar houd er rekening mee dat het wel moet gaan gebeuren. 

Alleen met het schrijven van het e-boek komen we er namelijk niet.

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com 


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten