vrijdag 22 april 2022

Hoe bepaal je een prijs voor je e-boek?

 

Hoe bepaal je een prijs voor je e-boek?





    Een goede prijs voor je e-boek is belangrijk;

    Alles heeft een waarde en elke koper begrijpt dat. Dus ga niet te goedkoop zitten;

    Het later verlagen van je prijzen is nagenoeg onmogelijk, zonder lelijke gezichten te krijgen.



Hoe bepaal je een prijs voor je e-boek?


Stel dat je een e-boek hebt geschreven en samengesteld voor de verkoop. Nu moet je beslissen hoeveel je ervoor wilt vragen. Het vinden van de juiste prijs is een heel belangrijk aspect voor het mogelijke succes van je product. Als je een te laag bedrag rekent, zullen de mensen denken dat het e-boek van weinig waarde is. Het risico daar van is, dat ze het e-boek om die reden niet kopen. Maar zelfs als ze je e-boek wél kopen, zul je duizenden exemplaren moeten verkopen om op het punt te komen. waarop je wat winst kunt gaan zien. Als je het e-boek te hoog prijst in vergelijking met je concurrentie, dan zul je merken dat je de prijs gestaag moet verlagen. 

En dat verlagen zal je in de toekomst allerlei nieuwe problemen bezorgen. Bijvoorbeeld, als je je e-boek eerst verkoopt voor € 39,99 en later verlaagt tot € 24,95, denk je dan ook niet dat de mensen, die het voor € 39,99 hebben gekocht, dat zacht uitgedrukt, niet leuk zullen vinden? Kortom, de eerste prijs die je gebruikt moet wel goed zijn.

Het kiezen van de juiste prijs voor je e-boek is daarmee één van de meest cruciale onderdelen van het hele marketingproces. De eerste regel voor het prijzen van e-boeken is toch, om nooit te laag te gaan zitten. Bepaal de hoogste prijs, die je publiek zich kan veroorloven. En als je merkt dat je boek daardoor niet verkoopt, kun je je vraagprijs altijd nog verlagen. Voordat je die stap zet, moet je ervoor zorgen dat je je e-boek intensief promoot op internet en op websites. De prijs moet gericht zijn op het binnenhalen van winst, maar vergeet nooit dat de prijs een van de factoren is, die mensen gebruiken om de waarde van je e-boek te beoordelen, voordat ze het eventueel kopen. Begin dus altijd met de hoogste prijs en lanceer vervolgens een stevige marketingcampagne.

Het prijzen van een e-boek is extra moeilijk, omdat e-boeken een vrij nieuw product zijn. Omdat de e-boeken digitaal zijn, is de waarde van een e-boek voor de gemiddelde leek net zo verwarrend als het begrip van wat digitaal nu eigenlijk is. Dit betekent dat we e-boeken in een ander licht moeten bekijken om hun werkelijke waarde in deze relatief nieuwe cyberwereld te bepalen.

Laten we eens kijken naar het verschil tussen een gedrukt boek en een e-boek. Een gedrukt boek is een object dat je in je hand kunt houden, op je boekenplank kunt bewaren en zelfs kunt doorgeven aan een volgende generatie. Het boek is geprijsd op factoren, zoals eventuele rechten die afgekocht moeten worden, papierkosten, ontwerp- en productiekosten en marketing.

Maar er is één feit dat e-boeken en gedrukte boeken verenigt. Dat is het feit, dat ze zijn samengesteld uit ideeën. Het zijn de ideeën in deze boeken, die het vermogen hebben om het leven van mensen plezieriger te maken of ze zelfs te veranderen.

Wat denk je dat een idee waard is, wanneer het wordt beoordeeld tegen de kosten van papier en inkt? Dat is maar weinig. 

Het zijn juist de ideeën die waardevol zijn! Die ideeën bepalen uiteindelijk de kosten van je e-boek. Niet de productiekosten. Blader eens door de site van een online boekwinkel als Bol.com. Dan zie je dat veel boeken als papieren boek en als e-boek te koop zijn. En kijk dan eens naar de prijzen die ervoor gevraagd worden. Dan zie je dat de verschillen niet eens zo heel groot zijn. Ook hier, het is de inhoud van het boek dat de prijs bepaalt. Niet de uitvoering.


Wat moet ik dan vragen voor mijn ideeën?

Er zijn allemaal verschillende formules en methoden om de juiste prijs voor je e-boek te bepalen. Laten we beginnen met je uiteindelijke doelen als uitgangspunt te nemen.

Bepaal of het je doel is om een ​​brede verspreiding en een maximale bekendheid te krijgen. Dit doel is bedoeld om klanten naar je bedrijf, je kunstenaarsatelier of de dienst die je aanbiedt te trekken. Een ander doel kan zijn om de geloofwaardigheid van je reputatie te bevestigen. Als dit je belangrijkste doel is, moet je proberen je prijs aan de lage kant te houden.

Sommige auteurs hebben hun e-boeken zelfs met verlies geprijsd, om maar een ​​groot aantal nieuwe klanten te trekken. De sleutel is om een ​​prijs te vinden,  die én je uiteindelijke winst én het aantal boeken dat je verkoopt, maximaliseert.

Dat is een uitstekende prijsstrategie als je op zoek bent naar langdurige klanten. Klanten op lange termijn zullen hoogstwaarschijnlijk keer op keer bij je kopen, zeker zolang het eerste e-boek dat ze kopen van een uitzonderlijke kwaliteit is en het voordelig is voor de klant.

Als je e-boek echter waardevolle en vooral NIEUWE informatie, referenties of technieken bevat, dan moet je ernaar streven om je e-boek meer aan de hogere kant van de markt te prijzen.

Nadat je je eigen doel met je e-boek hebt bepaald, moet je erachter zien te komen, welke reden je publiek nodig heeft om je e-boek aan te schaffen. Lost jouw e-boek bijvoorbeeld een bepaald probleem op waar je lezers mee rondlopen? Als dat inderdaad zo is, en het lost het probleem op, op een manier waarover nog niet in honderd andere e-boeken is geschreven, dan kun je een hoge omzet behalen, tegen een hoge prijs. Als je e-boek een probleem op een unieke manier oplost, of als het e-boek vragen van lezers op een nieuwe en unieke manier beantwoordt, moet je je boek zo hoog mogelijk prijzen.

Je behaalt op deze manier meer winst, maar haalt daarentegen weer wat minder klanten binnen. 

Zorg ervoor dat de vraag of het probleem dat je e-boek oplost, er een is die belangrijk en relevant is voor het grootste deel van je publiek. Als de ideeën die je beschrijft niet algemeen bekend zijn, of als je een geheel nieuwe techniek presenteert, kun je e-boeken tegen een hoge prijs verkopen. Wees erop voorbereid dat je concurrentie onder jouw prijs gaat zitten, zodra ze over het bestaan van je e-boek horen.

Houd er ook rekening mee, dat bovenstaande prijsstrategie altijd tijdelijk is. Uiteindelijk zul je stoppen met het verkopen van je e-boeken tegen deze hoge prijs. Bedenk dus van tevoren hoe lang je van plan bent je e-boek tegen deze hoge prijs aan te bieden. En als die tijd voorbij is, wijzig je je prijsstrategie.

Als je eerder grote winsten wilt zien dan meer klanten, richt je dan op een publiek dat op zoek is naar gemakkelijke oplossingen voor hun problemen, tegen een lage prijs. Als je e-boek gericht is op het oplossen van een bepaald iets wat de lezers echt bezig houdt, in plaats van op het geven van een algemeen advies, dan kun je meer in rekening brengen. Begin met de hoogste prijs die de markt zal dragen, om de grootste winst binnen te halen, en plan om het e-boek een aantal keren met een korting aan te bieden.

Marketing strategieën


De sleutel die de mogelijkheden van je e-boek ontsluit, is het vinden van die enkele zin, die uiteindelijk een soort handvat wordt bij je verkoop. Zeg maar je verkoopzin. Die verkoopzin bevat je ultieme verkoopargument. In deze verkoopzin staat op welke vraag of op welk probleem je e-boek antwoord geeft. Je leest in je verkoopzin welke voordelen je e-boek kan bieden. Zorg er daarna voor, dat je die verkoopzin tegen kunt komen op alles dat je als verkoop- en promotiemateriaal gebruikt. Elke keer dat iemand inlichtingen over je e-boek opvraagt, moet hij of zij deze verkoopzin tegenkomen. Je lezer moet jouw verkoopzin uiteindelijk zelf kunnen dromen.

Naast het ijverig online promoten van je e-boeken, zijn er verschillende andere strategieën die je kunnen helpen meer e-boeken te verkopen.

Een strategie is om gratis iets weg te geven bij aankoop van je e-boek. Bijvoorbeeld een waardevol bonusitem. Of bundel meerdere e-boeken onder één prijs, waardoor de prijs voor elk e-boek daalt ten  opzichte van de prijs, waarvoor de e-boeken afzonderlijk worden verkocht.


Een effectieve techniek om een ​​prijs te bepalen, is door een enquête naar je huidige klanten te sturen. Als deze klanten al een e-boek van je hebben gekocht, vraag dan naar hun mening over de prijs. Doe dit door een verkooppagina voor het nieuwe e-boek te maken, maar vermeld geen prijs op die pagina. Voeg in plaats daarvan een aantal links toe naar enquêtevragen, die gerichte vragen stellen om je te helpen bij het bepalen van een prijs voor je e-boek.

Een andere strategie is om je prijzen te testen door een aantal dubbele verkooppagina's te maken met verschillende prijzen op elke pagina. Zorg ervoor dat je verkoop tekst op elke pagina precies hetzelfde is. En natuurlijk moeten beide pagina's je verkoopzin bevatten. Bereken vervolgens voor elke pagina de conversieratio tussen de bezoekers van je site en de verkoop van je e-boek. Dat zal je vertellen wat je optimale prijs is.

Als je een e-boek hebt geschreven, dat een probleem oplost of een nieuwe techniek presenteert, zal je e-boek uiteindelijk je zowel verkeer als financiële winst opleveren. Zorg er dus voor, dat je die verkoopzin opschrijft,  die goed samen vat welk probleem je e-boek oplost en wat de voordelen van je e-boek zullen zijn, voor de lezers die het kopen. En kijk dan, hoe je markt naar jouw toe komt om je boek aan te schaffen!

Tot slot

Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com 


 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten